1969. február 15-én született Budapesten.
1969 born on 15 February, in Budapest.
Budapesten él. She lives in Budapest.
1983–1987 budapesti Képző- és Iparművészeti Szakközépiskola
1988–1995 Magyar Képzőművészeti Főiskola
Mesterei: Somogyi József és Jovánovics György
2002–2004 Győri Tánc- és Képzőművészeti Szakközépiskola tanára
2003–2004 budapesti Képző- és Iparművészeti Szakközépiskola
tanára
TAGSÁGOK/MEMBERSHIPS
1992 óta Magyar Alkotóművészek Országos Egyesülete
2000 óta Magyar Képzőművészek és Iparművészek Szövetsége
Kőbányai Képző- és Iparművészeti Egyesület
2002 óta Magyar Szobrász Társaság
Folyamat Társaság
DÍJAK, ÖSZTÖNDÍJAK/PRIZES, AWARDS,
SCHOLARSHIPS
1993 Herman Lipót-díj
1994–1997 Derkovits-ösztöndíj
1995 MAOE díja, XIV. Országos Kisplasztikai Biennále, Pécs
1997 Budapest Fővárosi Önkormányzat ösztöndíja, Salzburg
(Ausztria)
KIÁLLÍTÁSOK
2001 Ugriculture, Lönnströmin Taidemuseo, Rauma, Finnország
Szobrászaton Innen és Túl, Műcsarnok, Budapest
A Kert, Szombathelyi képtár, Szombathely
XVII. Országos Kisplasztikai Biennále, Pécsi Galéria, Janus Pannonius Múzeum, Pécs
XIII. Országos Érembiennále, Lábasház, Sopron
Dante in Ungheria (Dante Magyarországon), Centro Dantesco dei Frati Minori
Convenuali, Chiostri Francescani, Ravenna, Olaszország
Modern Magyar Képtár 1955–2001 (állandó kiállítás), Janus Pannonius Múzeum, Pécs
2002 A Táj mint Valóságmodell, Erdős Renée Ház, Budapest
Magyar Szobrász Társaság Kiállítása, Limes Galéria, Komárom (Komarno), Szlovákia
II. Országos Papírművészeti Triennále, Vaszary Képtár, Kaposvár
XXVIII Fidem (Federation Intentational de la Medaille), Monnaie de Paris, Párizs
Magyar Tájak, XV. Országos Tájkép Biennále, Moldvay Győző Galéria, Hatvan
2003 XIV. Országos Érembiennále, Lábasház, Sopron
2004 Szabad – Tér, Kortárs Magyar Szobrászat, Kecskeméti Városháza udvara,
Kecskemét
Fürdő Projekt Magyar Kulturális Intézet, Szófia, Bulgária
Kortárs Magángyűjtemények IV., Feuer András Gyűjteménye, Godot Galéria,
Budapest
Art Medal World Congress – Fidem XXIX 2004, Antigos Refeitórios da Mundet,
Seixal, Portugália
Kogart Szalon 2004, Kortárs Képzőművészeti Vásár, Kogart Ház, Budapest
2005 XIX. Országos Kisplasztikai Biennále, Pécsi Galéria, Janus Pannonius Múzeum,
Pécs
Zeit Haben Für Kunst, Galerie Gut Gasteil, Prigglitz, Ausztria
Léptékváltás, Csók István Képtár, Szent István Király Múzeum, Székesfehérvár
XV. Országos Érembiennále, Lábasház, Sopron
Art-Anna, Lisalmi, Finnország
Kortárs Magyar Galéria Gyűjteménye, Vermes Villa, Dunaszerdahely, (Dunajská
Stredal), Szlovákia
II. Kecskeméti Acélszobrászati Szimpózion kiállítása, Nemzetközi Kerámia Stúdió,
Kecskemét
Hungart Ösztöndíjasok Kiállítása, Olof Palme Ház, Budapest
2006 Kortárs Bartók, Bartók Béla Emlékezete, Vízivárosi Galéria, Budapest
Belső Kertek, Zikkurat Galéria, Budapest
2002 Szent István Király Múzeum, Fekete Sas Patikamúzeum, Székesfehérvár
2003 Bronztáj, Dorottya Galéria, Budapest
2003 Múzeum Galéria, Pécs
2003 Plein Art, Kortárs Művészetek Fesztiválja, Student Galéria, Budapest
2003 Aulich Art Galéria (Králl Borbálával és Sipos Barbarával), Budapest
2003 Kecskeméti Képtár (Olajos Györggyel), Kecskemét
2004 Moldvay Győző Galéria, Hatvan
2004 Városi Művészeti Múzeum – Városi Képtár, Győr
2006 Erlin Klub Galéria, Budapest
2006 Magyar Kulturális és Tudományos Központ, Galleria U, Helsinki
2006 Tallini Magyar Intézet, Tallin
2007 Szolnoki Művésztelep Kert Galéria, Szolnok
2009 Art 9 galéria, Budapest
2010 Városszövet és tájlíra - Tat Galéria, Budapest, (Köves Évával)
2011 Győri Városi Múzeum (Székely Annamáriával, Gora Orsolyával)
2010 Városszövet és tájlíra - Tat Galéria, Budapest, (Köves Évával)
2011 Győri Városi Múzeum (Székely Annamáriával, Gora Orsolyával)
CSOPORTOS KIÁLLÍTÁSOK/GROUP EXHIBITIONS
1994 Cross Roads Exhibition, Polish Cultural Institute, London
I. Országos Színesnyomat Grafikai Kiállítás, Művészetek Háza, Szekszárd
Magyar Képzőművészeti Főiskola Kiállítása, Magyar Kulturális Központ, Bukarest
1995 Bárka Vigadó Galéria, Budapest
Helyzetkép, Magyar Szobrászat, Műcsarnok, Budapest
International Sculpture Biennale ’95, Toyamura General Center, Toyamura, Japán
XIV. Országos Kisplasztikai Biennále, Pécsi Galéria, Pécs
1996 Gyökerek, Művészetek Háza, Szekszárd
1997 Fiatal Szobrászok Budapesten, Dovin Galéria, Budapest
XV. Országos Kisplasztikai Biennále, Pécsi Galéria, Pécs
XI. Országos Portré Biennále, Hatvani Galéria, Hatvan
1998 Természet és Művészet, Galeria Medium, Pozsony (Bratislava), Szlovákia
1999 XVI. Országos Kisplasztikai Biennále, Pécsi Galéria, Pécs
XII. Országos Érembiennále, Lábasház, Sopron
Óvilág/Újvilág – Közös Nevezőn, Budapest Kiállítóterem, Budapest
Jovánovics György: „A Kilenclukú emberi test…” Camerae Obscurae, Goethe-
Institut Budapest, Budapest
2000 Ugriculture, Akseli Gallen-Kallelan Museo, Espoo, Finnország
New World – Old World – Common Ground, Philadelphia, Amerikai Egyesült Államok
A Sárkány Éve, Mai japán-magyar képzőművészeti kiállítás, Iparművészeti Múzeum,
82 83
XV. Országos Érembiennále díjazottjainak kiállítása, Lábasház, Sopron
2007 Nőszobrászok, Magyar Képzőművészek és Iparművészek Szövetsége, Budapest
Magyarországi Művésztelepek, MűvészetMalom, Szentendre
Piva Kortárs Művészeti Gyűjtemény, Mucius Galéria, Budapest
2002-2007, 5 Év, Szolnoki Damjanich János Megyei Múzeum, Szolnok
2008 Aukciós Kiállítás, Pintér Sonja Galéria, Budapest
A Magyar Szobrásztársaság Kiállítása, Kaposfüredi Galéria, Kaposfüred
MŰVÉSZTELEPEK, SZIMPÓZIUMOK/ART WORKSHOPS AND SYMPOSIONS
1997, 2002 Nemzetközi Éremművészeti és Kisplasztikai Alkotótelep – Nyíregyháza-Sóstó
2001 Képzelet Szimpózion, Fémművészeti Alkotótelep – Tatabánya
2002 Móri Bronzszobrász Alkotótelep – Mór
2002 Forma Symposion – Szekszárd
2005 II. Acélszobrászati Szimpózion – Kecskemét
MŰVEKKÖZ- ÉS MAGÁNGYŰJTEMÉNYEKBEN/WORKS IN COLLECTIONS
Magyar Nemzeti Múzeum – Éremtár, Budapest
Kortárs Magyar Galéria, Dunaszerdahely
Városi Művészeti Múzeum, Győr
Kecskeméti Képtár, Kecskemét
Városi Galéria, Nyíregyháza
Paksi Képtár, Paks
Janus Pannonius Múzeum, Pécs
Szent István Király Múzeum, Székesfehérvár
Szabadtéri Bányászati Múzeum, Tatabánya
KÖZTÉRI MUNKÁK/WORKS IN PUBLICPLACE
1991 Sashegyi Sándor (bronz dombormű) Sashegyi Sándor Általános Iskola, Pomáz
2005 Dr. Széll Éva (bronz dombormű) Semmelweis Egyetem Egészségügyi Főiskolai Kar,
Budapest
2006 Janikovszky Éva (bronz portré) Janikovszky Éva Általános Iskola, Budapest
ZSELYEILDIKO szobrászművész, Budapesten született 1969-ben. 1995-ben végzett a Magyar Képzőművészeti Főiskolán Somogyi József és Jovánovics György növendékeként. Derkovits-ösztöndíjas, 1995-ben a XIV. Országos Kisplasztikai Biennálé, a Magyar Alkotóművészek Országos Egyesületének díjazottja. 2001-ben a XVII. Országos Kisplasztikai Biennálé fődíjasa. 2003-ban Munkácsy díjat kapott. A kortárs magyar szobrászat, a kisplasztika egyik legizgalmasabb képviselője. Szobrai: vasúti kocsik, peronok, felüljárók, épületrészletek allegorikus, líra megoldások, annak ellenére, hogy bronzban valósítja meg a koncepcióit. Gyakran élő növényzettel, mohával ötvözi a konstrukciót.
Zsemlye Ildikó a Képzőművészeti Szakközépiskola után a Magyar Képzőművészeti Főiskolát 1988-95 között végezte el szobrász szakon Somogyi József és Jovánovics György tanítványaként. Az iskola elvégzése után alkotói pályája nehézségeit és szépségeit számos művészeti díj igazolja. (1993. Hermann Lipót díj, 1995. XIV. Országos Kisplasztikai Biennálé Különdíja, 1997. XXI. Nemzetközi Kisplasztikai és Éremművészeti Alkotótelep Nyíregyháza-Sóstó Különdíja, 2001. XIV. Országos Kisplasztikai Biennálé Nagydíja, 2003 Munkácsy Mihály díj,) Ösztöndíjak: 1994-97 Derkovits ösztöndíj 2001. Magyar Alkotóművészek Országos Egyesülete alkotói ösztöndíj.
Számos egyéni és csoportos kiállításon vett részt, neves művészettörténészek írtak munkásságáról. Pl. Kovalszky Márta az Új Művészet 2001. novemberi számában:
"Szobrászati gondolkodásról és szobrászati tapasztalatról kell beszélnünk, mert a művész felismeréseit plasztikai nyelven fejezi ki, ez szűkszavúságának eszköze. A forma nála önmagában magányos, helyét az emlékek és az érzések töltik ki, és körülötte a levegő tele van gondolattal, emlékfoszlánnyal, érzelemtöredékkel, titokzatos és szomorú villanyossággal, amely átitatja, elmozdítja, összecsúsztatja és megdönti a részleteket, kisimítja meggyűri a talajt, hirtelen felmagasítja a keskeny állványokat és váratlanul megnyitja a síkot. A véletlenek esendőségét a szerkezet fogja rendbe és a perspektíva tompítja."
"Szobrászati gondolkodásról és szobrászati tapasztalatról kell beszélnünk, mert a művész felismeréseit plasztikai nyelven fejezi ki, ez szűkszavúságának eszköze. A forma nála önmagában magányos, helyét az emlékek és az érzések töltik ki, és körülötte a levegő tele van gondolattal, emlékfoszlánnyal, érzelemtöredékkel, titokzatos és szomorú villanyossággal, amely átitatja, elmozdítja, összecsúsztatja és megdönti a részleteket, kisimítja meggyűri a talajt, hirtelen felmagasítja a keskeny állványokat és váratlanul megnyitja a síkot. A véletlenek esendőségét a szerkezet fogja rendbe és a perspektíva tompítja."
Sturcz János szavai a következők Zsemlye Ildikó 1995-ös kiállítási katalógusa előszavában:
"Zsemlye Ildikó szépen egyensúlyoz a kis méret és a monumentális forma, a forma reduktív minimalitása és anyagszerűsége, a művészeti tárgyszerűsége és konceptualitása, súlyossága és könnyűsége, geometrikus és organikus jellege között. Műveiben egyensúlyba kerül az archaikus a modernnel, a természeti a mesterségessel, a kemény, racionális, férfias a lágy, organikus, női elemmel. Szobrai a megnyílás és rejtőzködés, az árnyékok és méretek, a tökéletességre, végső egyszerűségre törekvő geometrikus forma, az anyagok belső viszonylatai birodalmába vezető kapuk. Kapuk, amelyeken érdemes belépni."
"Zsemlye Ildikó szépen egyensúlyoz a kis méret és a monumentális forma, a forma reduktív minimalitása és anyagszerűsége, a művészeti tárgyszerűsége és konceptualitása, súlyossága és könnyűsége, geometrikus és organikus jellege között. Műveiben egyensúlyba kerül az archaikus a modernnel, a természeti a mesterségessel, a kemény, racionális, férfias a lágy, organikus, női elemmel. Szobrai a megnyílás és rejtőzködés, az árnyékok és méretek, a tökéletességre, végső egyszerűségre törekvő geometrikus forma, az anyagok belső viszonylatai birodalmába vezető kapuk. Kapuk, amelyeken érdemes belépni."